بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
وبلاگ رسمی اقدس اکبرنژاد

بسمه تعالي

 

 

 

تحولات اقتصادي پس از انقلاب (2)


امّا در دورة اصلاحات اقتصاد اسلامي ما در اقتصاد جهاني هضم شد . و رويكردي جديد در اقتصاد ما طراحي شد . استقلال اقتصادي با همه ابعادش زير سؤال رفت و واژة تعامل سازنده با اقتصاد بين المللي جاي آن را گرفت . آسان گيري و كم رنگ شدن اهداف و آرمانها و پيوستن به اقتصاد جهاني حرف اول را مي زد . هدف جذب شدن به دنياي مدرن بود .

دولت اصلاحات آشكارا خروج و برون رفت اقتصاد ايران را از بن بست اقتصادي، گره خوردن منافع داخلي با منافع بيگانگان توصيه ميكرد . شايد مصداق بارز اين انديشه را در بخش نفت و گاز ديد كه مديران آن معتقد بودند به هر قيمتي كه شده بايد سرمايه گذار خارجي را وارد ايران كرد و اصلاً هضم شدن در اقتصاد جهاني الگوي دولت اصلاحات شد و آرمانهاي انقلاب در بخش اقتصاد به فراموشي سپرده شد .

درست است كه آقاي خاتمي اصولاً تفكري اقتصادي نداشت و بيشتر دنبال توسعة سياسي بود .

و درست است كه او مثل مير حسين موسوي تفكري دولت گرا نداشت ولي او در واقع از نظر اقتصادي به دنبال انديشه هاي ليبراليستي و سرمايه داري بود كه هاشمي آن را پايه گذاري كرده بود . پيوستن به اقتصاد جهاني ، جذب شدن به دنياي مدرن ، گره زدن منافع داخلي به منافع بيگانگان و . . . خلاصه خشت اول چون نهد معمار كج * تا ثريا مي رود ديوار كج ! در نهايت مي بينم در هيچيك از دولتهاي گذشته قوانين اقتصاد اسلامي نه مدوّن شد و نه اجرا ! همه دنبال اقتصاد دنياي سرمايه داري و ليبراليستي غرب بودند ! وپايه گذار اين تفكر هم هاشمي بود .

بهرحال دوران اصلاحات هم با فاصله گرفتن از آرمانهاي انقلاب پايان رفت . و به همين جهت مردم در انتخابات 84 به كسي روي آوردند كه خودش را حامي آرمانهاي انقلاب معرفي كرد.

ولي آيا دولت نهم و دهم واقعاً حامي آرمانهاي انقلاب بود ؟

مردم ناراحت از عملكرد غير متعهدانة مسئولين و فاصله گرفتن آنها از ارزشهاي انقلاب كه به پايش خونها داده بودند ، سرانجام در بين تمام كانديداهاي انتخاباتي به كسي رأي دادند كه به آرمانهاي آنها ابراز وفاداري كرد.


 آقاي احمدي نژاد با شعارهاي دولتگرايانة آقاي موسوي به رياست جمهوري رسيد ولي در عمل شعارهاي لبيبراليستي و سرمايه داري آقاي هاشمي را پياده كرد !

آقاي احمدي نژاد خوب فهميده بود كه دولتهاي آقاي هاشمي و خاتمي دولتهايي بودند كه لياقت پياده كردن اقتصاد اسلامي را نداشتند . بانكداري اسلامي هرگز پياده نشد ، عدالت اقتصادي هرگز اجرا نشد و اين دولتها با رويكرد به نظام سرمايه داري غرب تمام ارزشها را لگد مال كردند . او خوب ميدانست كه مردم انقلابي پاي ارزشهايشان ايستاده اند. او از اين موقعيت جامعه يك بهره برداري سياسي . او عليرغم كانديداهاي ديگر كه هر يك ساز آرمانهاي خودشان را مي زدند پرچم اسلام را بالا برد و مردم را به اتحاد در زير آن پرچم فرا خواند و مردم كه سخنان و ديدگاههاي كانديداها را بررسي ميكردند مسلماً آنچه كه به اسلام و انقلاب نزديكتر بود انتخاب ميكردند و اين اتفاق افتاد. اين راز موفقيت آقاي احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري او بود . مردم مخلصانه به آرمانهاي آغاز انقلاب كه همه را در وجود آقاي احمدي نژاد مي ديدند رأي دادند.

برخي از ديدگاههاي آقاي احمدي نژاد در جزوه هاي تبليغاتي ايشان چنين آمده است :

§    « نگاه ليبراليسم فردگراي لذت جوي افراطي كه بر عرصة مديريت كشور حاكم است متعلق به فرهنگ خودي، ايراني و اسلامي نيست. مبناي اين نگاه در برنامه ريزي اقتصادي متكي بر فردگرايي است. در حالي كه ملت ما نه تنها فرد گرا نيست بلكه كاملاً اجتماعي است».

§       « تصحيح نگاههاي غلط در عرصه هاي مديريتي كشور »

§       « كاخ نشيني و اشرافي گري سرآغاز انحرافات و پيدايش بسياري از مشكلات است »

§    « در شرايطي كه بسياري از جوانان اين كشور براي دست و پا كردن يك شغل و بروز دادن خلاقيت هاي خودو داشتن يك زندگي شرافتمندانه به دنبال منابع ناچيزي هستند، چگونه مي توان پذيرفت كه يك مدير 150 ميليون تومان از منابع عمومي خرج تغيير دكوراسيون اتاق كارش كند؟»

§    « در ابتدا گفته شد مي خواهند كارها را به دست مردم بسپارند و چندي بعد آن را به خصوصي سازي تعبير و تفسير كردند. خصوصي سازي نيز مفهومي جز فروش اموال دولتي آن هم به عده اي خاص پيدا نكرد و عرصه هاي مختلف براي تحرك مردم نه تنها باز نشد بلكه هر روز بيش از گذشته فضا را به روي مردم تنگ تر كردند.»

§    « عملكرد بانكهاي خصوصي آثار تخريبي در چرخة اقتصاد كشور را دارند و هيچ نقش مثبت و سازنده اي را در اقتصاد بازي نمي كنند.»

§    « كدام كار توليدي را مي توان سراغ گرفت كه يك بانك خصوصي با 15 ميليارد تومان سرمايه وارد آن شده باشد و در كمتر از 4 سال به يك سرمايه 200 ميليارد توماني دست پيدا كند؟! »

§       « در مسابقه ثروت اندوزي، پيدايش فساد يك امر طبيعي است. »

§    « متاسفانه بجاي تلاش همه جانبه براي پيشرفت كشور، مسابقه لذت جويي افراطي و ثروت اندوزي به راه مي اندازند و برنامه هاي خويش را نيز بر همين نگاه بنيان مي نهند و در اين ميان افرادي هم پيدا مي شوند كه پول زير ميزي مي دهند تا يك فرصت استثنايي براي خود به ارمغان بياورند. »

خوب ، اينها همه حكايت از شعارهاي اغاز انقلاب است كه در دولتهاي سازندگي و اصلاحات به انحراف كشيده شده ولي آقاي احمدي نژاد عملاً تمام اين انحرافات را خودش كامل كرده است !

 

-    آقاي احمدي نژاد مي خواست كه ثروت موجود در جامعه را كه متعلق به مردم هست به گونه اي توزيع كند كه عدالت اجرا شود ولي نتوانست.

-        سهام عدالت هيچ فايده اي نداشت.

-        يارانه ها يك فاجعه بود .

-        وام هاي زود بازده او نتوانست شكافها را پر كند . در نتيجه طرحها همه عقيم ماند.

-    البته درست كه در دولتهاي سازندگي و اصلاحات چرخ اقتصاد بر مدار خواص مي چرخيد و عدة كمي از مردم جامعه از مواهب كشور استفاده ميبردند ولي در دولت نهم و دهم هم هيچ تحولي بوجود نيامد.

-        اقتصاد ايران با رويكردي جديد وارد مذاكرات WTO  شد.

-        نگاه ليبراليسم همچنان بر جاي خود ماند.

-        نگاههاي غلط در عرصة مديريتي كشور هيچ تحولي نيافت.

-        كاخ نشيني و اشرافيگري گسترش يافت.

-        دكوراسيونهاي ميليوني همچنان بر جاي ماند و اشتغال ايجاد نشد.

-    خصوصي سازي گسترش يافت . و حقوقهاي كلان بانكداران و سرمايه داران و بخش خصوصي به حدود 100 ميليون تومان در ماه رسيد در برابر افراد بيكاري كه حتي ماهيانه 50 هزار تومان هم در آمد نداشته و ندارند!

-    بانكهاي خصوصي غولهاي بي شاخ و دمي شدند كه حتي با خود دولت به رقابت پرداختند ! مثل رقابت بانك پاسارگاد و وزارت مسكن و اختلافاتي كه بينشان پيش آمد و. . . !

پس وعده هاي آقاي احمدي نژاد هم در دولت نهم و دهم نتوانست مشكلي را حل كند و او هم در واقع ادامه دهندة راه دولتهاي سازندگي و اصلاحات شد . خصوصي سازي و سرمايه داري گسترش پيدا كرد.



نظرات شما عزیزان:

تنها
ساعت19:10---30 خرداد 1391
باسلام خانمي خسته نباشين وبلاگتون عاليه حف نداره واقعا، هزاران گل تقديم به شما خانم عزيز

پاسخ:با سلام گلها نماد زيبايي و صفا هستند . همه زيباييها تقديم شما .


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوع مطلب : <-CategoryName->
درباره وبلاگ
اقدس اکبرنژاد

با سلام به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
rss feed

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 59
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 62
بازدید ماه : 375
بازدید کل : 259397
تعداد مطالب : 173
تعداد نظرات : 121
تعداد آنلاین : 1